کد مطلب:35011
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:34
حقيقت مرگ چيست؟
در حالي كه بسياري مرگ را به عنوان فنا و نيستي و پايان يافتن همه چيز ميپندارند، و به همين دليل از آن سخت بيمناكند و در وحشتند، قرآن مجيد حقيقت آن را به عنوان «تَوَفّي» (قبض كردن و دريافت داشتن روح انسان به وسيله ذات پاك پرودرگار، يا به تعبير ديگر انتقال از عالمي حقير و كوچك به جهاني بزرگ و والا) تفسير كرده است. در آيه ميفرمايد [خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض ميكند] «اَللهُ يَتَوفَّي الْأَنْفُسَ حينَ مَوْتِها».
سپس براي اينكه نمونهاي از مرگ را در زندگي اين جهان ارائه دهد، ميافزايد [و نيز ارواحي را كه نمردهاند به هنگام خواب ميگيرد] «وَالَّتي لَمْ تَمُتْ في مَنامِها».
سپس ارواح كساني را كه فرمان مرگ آنها را صادر كرده نگه ميدارد (و هرگز از خواب بيدار نميشوند) و ارواح ديگري را (كه هنوز بايد زندگي اين دنيا را ادامه دهند) [باز ميگرداند تا سرآمد معيني] «فَيُمْسِكُ الَّتي قَضَي عَلَيْها الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخري اِلي اَجَلٍ مُسمّيً».
و در اين نشانههاي روشني است (از قانون مرگ و حيات حقيقت اين دو پديده) [براي كساني كه تفكر ميكنند] «اِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ».
هدف قرآن بيان اين حقيقت است كه همانگونه كه در عالم خواب روح انسان نابود نميشود، بلكه موقتاً رابطه آن با بدن ضعيف ميگردد، و به همين دليل ميتواند در عواملي سير كند، همينطور با مردن نيز فنائي در كار نيست، بلكه آزاد شدن روح و سير در عوالم بزرگ ديگر است.
«يَتَوفّي» از ماده «وفي» در اصل به معني كمال است، و لذا «در هم وافي» به معني درهم كامل است. (كامل از نظر وزن و از نظر مقدار نقره) و به اين ترتيب توفي به معني دريافت كامل است، و با توجه به اينكه گيرنده و دريافت كننده خدا است، مفهوم اين جمله گام نهادن انسان بعد از مرگ به جهاني بالاتر و والاتر است.
اين ديدگاه درباره مرگ، بسياري از مفاهيم و محاسبات را دگرگون ميسازد، و همين است كه آن را به عنوان دريچهاي به سوي عالم بقا معرفي ميكند.
اين نكته نيز قابل توجه است كه آيه فوق با هماهنگ شمردن «خواب» و «مرگ» به همه انسانها هشدار ميدهد چگونه از مرگ غافل ميشويد در حالي كه برادر مرگ در هر شبانهروز به سراغ شما ميآيد و آن را به خوبي لمس ميكنيد!
در حال خواب از اين جهان بيگانه ميشويد و از تمام زندگي و مقام و هستي خود موقتاً جدا ميگرديد، مرگ نيز يك خواب جاوداني است، و خواب يك مرگ موقت، و شايد جمله آخر آيه «اِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ». اشاره به تمام اين جهات باشد.
پيام قرآن ج 5
ايت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.